Facebook-kampanje Skjåk Legesenter

Hvordan få oppmerksomhet rundt en stillingsannonse uten å bruke en tradisjonell, kommunegrå utforming? Lag en Facebook-kampanje!

Utfordringen

Det er ikke så lett å rekruttere leger til kommunale stillinger i en liten distriktskommune.

Det har blant andre Skjåk kommune fått erfare, og dette var også utfordringen som ble lagt på bordet til DMT en januardag i 2018:

“har dere noen tanker om hvordan vi kan lage en kampanje som kan bidra til at flere leger får opp øynene for å jobbe i Skjåk?”

Markedsføring på Facebook
695 %

Facebook-kampanjen hadde en viral rekkevidde på 695 %, og en organisk rekkevidde på 72 % – uten å betale en eneste annonsekrone.

 

Annonsekampanje tilpasset mobil
Markedsføring på Facebook

Løsningen

DMT lanserte idéen om å lage en enkel videoannonse, der tanken var å selge inn stillingen med et klart verdiforslag der det ble fokusert på helt andre verdier enn det “alle andre” kan tilby.

Det hele ble gjennomført ved at DMT utstyrte kommunelegen med en smarttelefon, kjørte i gang videokameraet, og ga legen enkle instruksjoner underveis.

Relevante målgrupper på Facebook ble bygd, og det ble satt opp en kampanje med flere ulike annonsevarianter.

Parallelt med annonsene ble det kjørt en videovariant som ble publisert som et vanlig innlegg (ikke-betalt).

Annonsen kostet ikke mer enn en drøy tusenlapp, og hadde litt over 13 000 visninger blant helsepersonell i den drøyt ukelange kampanjeperioden.

Den virale rekkevidden endte på nesten 700 %. Videoen fikk litt over 400 likes og andre reactions, og i løpet av noen få dager var den totale visningstiden for videoen oppe i 60 timer.

Team

Dette er gjengen som har jobbet med Facebook-kampanjen for Skjåk kommune:

Tormod Sperstad

Tormod Sperstad

Digital rådgiver og avdelingsleder

482 99 802