Inbound marketing for bedrifter: en komplett introduksjonsguide

Nysgjerrig på inbound marketing for bedrifter, og hvordan inbound markedsføring kan hjelpe firmaet ditt med å nå målene sine? Her har du en komplett guide til den mest effektive markedsføringsmetoden du kan bruke.

Lei av å lete etter nye kunder uten at det nødvendigvis gir så gode resultater hele tiden?

Kutt ut letinga, og jobb heller med å legge til rette for at kunden skal komme til deg!

Ikke tid til å lese hele guiden? Her kan du klikke deg direkte til det du trenger å vite:

Dette er inbound marketing for bedrifter
Hvorfor inbound marketing
Eksempel på inbound marketing
Hvordan lykkes med inbound
Passer inbound markedsføring for alle bedrifter?
Hva koster inbound marketing?
Hva trenger du for å begynne med inbound?

Ikke tid til å lese guiden på nett nå? Da kan du laste ned guiden som gratis e-bok her

Dette er inbound marketing for bedrifter

I prinsippet forklarer de to første setningene det mest essensielle når det gjelder hvordan inbound funker.

I stedet for å pushe salgsbudskap på potensielle kunder som i utgangspunktet ikke har lyst til å bli solgt til (når åpnet du sist opp for en dørselger?), så bruker du godt innhold for å tiltrekke deg potensielle kunder til bedriften din, få de til å bli leads, få de til velge deg som leverandør, og ikke minst bli værende hos deg som en lojal kunde – forhåpentligvis i evig tid helt til Dovre faller.

Vi snakker altså om fire faser der du jobber med det denne markedsføringsmetoden dreier seg om:

  • Tiltrekke deg potensielle kunder
  • Få potensielle kunder til å bli leads
  • Få leads til å bli kunder
  • Få kunder til å bli til lojale kunder

Når du bruker inbound, er det viktig å ha fokus på å hjelpe målgruppa di best mulig i alle disse fire trinnene. Du må jobbe knallhardt for at de skal være mest mulig fornøyde hele veien, og bruke tid på å bygge gode relasjoner i stedet for å drive med overdrevent salgsmas.

Inbound er rett og slett en bedre måte å markedsføre bedriften din på, en bedre måte å selge på, og en bedre måte å hjelpe kundene dine på.

Alt dette er selvfølgelig noe enkelt forklart. Det er mange ulike enkeltelementer du bør jobbe med i hvert trinn, men i all hovedsak er det dette det handler om.

Mange blander sammen innholdsmarkedsføring og inbound markedsføring. Forståelig nok, for det handler mye om det samme. Men innholdsmarkedsføring handler kun om selve innholdsbiten, og om å gi nyttig innhold til målgruppa di i ulike kanaler.

Inbound marketing er betegnelsen på markedsføringsmetoden som helhet, og innholdsmarkedsføring blir altså en sentral del av metoden.

Vi skal komme nærmere inn på hvordan du bruker konkrete tiltak du kan bruke når du jobber med inbound markedsføring for bedriften din, men her er i alle fall noen eksempler på hva som typisk inngår i prosessen:

  • Søkemotoroptimalisering  (for å tiltrekke deg potensielle kunder)
  • Blogging: nyttig innhold som du publiserer på fagbloggen eller andre deler av nettstedet ditt
  • Sosiale medier: videoer, nedlastbare e-bøker, brosjyrer og andre typer innlegg som du publiserer
  • Nyhetsbrev
  • Automatiserte e-postutsendelser
  • Chat-funksjoner, support og andre verktøy for å holde kundene dine fornøyde, men også måten du møter kundene dine på ansikt til ansikt

Hvorfor inbound markedsføring?

Selv om du nå har fått et generelt innblikk i denne måten å jobbe med å nå bedriftsmålene dine, er du kanskje fremdeles ikke helt overbevist om at inbound er noe for deg?

Da må vi prøve å hjelpe deg litt på vei.

Inbound, i alle fall når du bruker det riktig, gjør det mulig for deg å nå ut til riktig målgruppe med riktig budskap til nøyaktig riktig tidspunkt.

Du gir målgruppa di god hjelp og nyttig innhold som de vil ha akkurat når de trenger det, og du kommer ikke med noe salgsbudskap før du vet at de er klare til å velge deg som leverandør og dra kortet hos deg.

Nok en gang et noe enkelt bilde, men dette kan sikkert også hjelpe deg med å gi et nogenlunde klart bilde:

I tradisjonell markedsføring bruker du hagle, og satser på at i alle fall et haglene treffer en kjøpsklar kunde.

I inbound markedsføring bruker du skarpskytterrifle for å treffe akkurat den målgruppen du har siktet deg inn mot.

Dette illustrerer faktisk flere av fordelene bedriften din kan ha ved å bruke inbound som markedsføringsmetode.

  • Du har bedre kontroll på ressursbruken (slipper å bruke flere skudd enn du må)
  • Du har bedre kontroll på hvem du treffer (i stedet for å satse på at et av hundrevis av haggel treffer)
  • Du har full kontroll på målbarheten av hvert enkelt tiltak (du slipper å gjette på hvilket haggel det var som traff)

I tillegg kommer den åpenbare fordelen vi allerede har nevnt:

  • Du slipper å bruke så mye tid og penger på å lete aktivt etter kunder
  • Du slipper å kaste bort tid og penger på de som ikke aldri kommer til å kjøpe noe som helst av deg
  • Du slipper å bruke tid og penger på ting som ikke funker

Alt du gjør er målbart (om du gjør det riktig), og ikke minst: det å ha fokus på å hjelpe målgruppa di og bygge gode relasjoner i stedet for å drive med det typiske salgsmaset altfor mange bedrifter driver med, er den eneste måten du kan vokse fornuftig på.

Eksempel på inbound marketing for bedrifter

Inbound handler altså om å jobbe med å tiltrekke seg potensielle kunder og få de til å bli oppmerksomme på firmaet ditt, engasjere de underveis i prosessen for å få de til å bli til leads – og etter hvert kunde.

Og det handler om å jobbe med at de skal bli så fornøyde med deg som leverandør at de blir en lojal kunde i lang, lang tid.

Men hvordan fungerer dette i praksis?

Her er et eksempel på inbound marketing for bedrifter:

La oss si at du er et reisebyrå som tilbyr skreddersydde feriepakker til eksotiske reisemål. Da kan de ulike trinnene frem til du har fått et salg se slik ut:

  • En potensiell kunde av deg har googlet “ferietips til familie med små barn”, og deretter klikket seg inn på en artikkel i søkeresultatene som leder til ditt reisebyrå sin ferietipsblogg.
  • Deretter har de klikket på en lenke i artikkelen som leder til en landingsside der de må legge igjen mailadressen sin for å laste ned en digital reisehåndbok – noe som har resultert i at du har fått et lead.
  • Familiens feriesjef (her snakker vi mor i huset) får et nyhetsbrev fra reisebyrået ditt der hovedsaken er en link til artikkelen “ni tips for en vellykket familieferie”, og velger å klikke seg videre til nettsiden din der artikkelen er publisert. Hun velger også å lese artikkelen.
  • Det at familiens feriesjef har valgt å klikke seg videre på akkurat denne lenken for å lese artikkelen, utløser en enkel, men automatisert utsendelsesprosess der inbound-verktøyet ditt sender ut en ny mail med early bird-tilbudet “bestill familieferie nå: reis fem – betal for fire”.
  • Familiens feriesjef leser mailen, og bestemmer seg for  bestiller ferie.

Prosessen stopper ikke her heller, selv om du har fått en god kunde. For inbound markedsføring handler jo også om å få lojale kunder. Derfor må vi også se på hvordan det kunne ha fungert etter at familien var ferdige med ferien sin:

  • Vel hjemme fra ferien, finner Mina på fem ut at hun har glemt favorittbamsen sin på hotellet. Far i heimen tar derfor kontakt med kundesenteret i reisebyrået ditt på chat.
  • Kundesenteret ditt tar kontakt med hotellet, greier etter hvert å spore opp bamsen, og sender den til Mina i posten sammen med en pose Bamsemums og et koselig, fint designet kort med en håndskrevet hilsen.
  • Mina (og resten av familien) blir superimponerte over servicen, og bestemmer seg umiddelbart for å bestille neste års familieferie med en gang – selvfølgelig fra reisebyrået ditt.
  • Mor i huset deler et bilde av bamse og bamsemumspose på Instagram. Hun tagger også reisebyrået ditt i innlegget sitt, noe som fører til at flere av vennene hennes også sjekker ut bedriften din – noe som til slutt fører til at du får to nye leads.

Dette var bare et enkelt eksempel på hvordan inbound marketing for bedrifter kan fungere. Eksempelet kunne like gjerne vært laget for en trelastprodusent som selger kun til proffmarkedet, en bedrift som spesialiserer seg på firmaturer, eller en produksjonsbedrift som lager utstyr og deler til offshoremarkedet.

Hvordan lykkes med inbound

Men hvordan lykkes en bedrift med inbound? Eksempelet vi nevnte over virker kanskje enkelt, og det er noen forutsetninger som må være på plass for at det hele skal fungere optimalt:

  • Du må vite hvem målgruppa di er, slik at du tiltrekker deg riktig målgruppe
  • Du må vite hva de er interessert i som også er relatert til det du leverer (ferietips), blant annet ved å gjøre en søkeordanalyse
  • Du må jobbe med å bli synlig på disse søkeordene (søkemotoroptimalisering) ved å lage godt innhold som blir funnet. Her kan også annonsering og sosiale medier være viktig
  • Innholdet som blir funnet av målgruppa di må være såpass bra at de klikker seg videre til landingssiden vi nevnte over
  • Landingssiden målgruppa di kommer inn på, må være så bra at de tar sjansen på å legge igjen mailadressen sin
  • Du må vite hvor målgruppa du er underveis i prosessen, og gi de akkurat det innholdet de trenger for å lede de dit du vil ha de
  • Du må ha et system som gjør det mulig for deg å automatisk holde styr på hvor målgruppa di befinner seg i “kjøpstrakta”, for eksempel et eller flere verktøy fra HubSpot.

Det er også en stor fordel at alt innholdet som du trenger i de ulike delene av inbound markedsføringsprosessen ser bra ut i tillegg at det er designet med et et tydelig målgruppefokus.

Derfor er det lurt at du har en god visuell identitet som en av steinene i grunnmuren din, og selvfølgelig en gjennomarbeidet nettside.

Passer inbound for alle bedrifter?

Hvis du jobber i en liten eller mellomstor bedrift uten eget markedsføringsteam, blir du kanskje litt oppgitt over det vi nevnte i forrige avsnitt?

Ja, det er mye som må være på plass, men du trenger ikke gjøre alt dette selv. Det er flere inboundsertifiserte bedrifter i Norge som kan hjelpe deg med   alt eller deler av det som må være på plass.

Du trenger heller ikke gå “all in” fra dag én. Slik sett er ikke egne personalressurser noe hinder for at inbound skal kunne fungere også for deg.

Men det er likevel ikke slik at inbound markedsføring passer for alle virksomheter.

Dette er typiske kjennetegn for at inbound kan fungere for firmaet ditt:

  • Kundene dine bruker noe tid på å bestemme seg for om de skal velge deg og dine produkt/tjenester (ikke spontankjøp)
  • Produktet/tjenestene dine er ikke veldig billige
  • Nettsiden din er viktig for å skaffe deg kunder
  • Du ønsker flere og mer lojale kunder enn du har i dag
  • Du er villig til å jobbe langsiktig for å få gode resultater
  • Du er villig til å investere tid og penger for å få resultater
  • Du er villig til å distansere deg fra den gammeldagse måten å markedsføre deg på ved å prøve å selge til potensielle kunder som ikke er klare for å kjøpe

Det er flere grunner til at disse punktene er viktige.

Kunder som kjøper noe som koster mer enn de typiske “hverdagsproduktene”, bruker vanligvis mer tid på å bestemme seg – og i denne fasen er inbound svært effektivt.

Det er også en kjennskjerning at det koster både tid og penger å jobbe godt med inbound markedsføring. Derfor kan ikke produktene være for billige.

Men det at produktene/tjenestene dine er relativt rimelige, trenger heller ikke bety at inbound ikke er noe for firmaet ditt. Dersom levetidsverdien (summen av alle kjøp/bestillinger fra kundene dine over tid) er betydelig, så kan dette kompensere for at du har relativt billige produkter.

Du må også være villig til å investere både tid og penger.

Når det er sagt, så er investeringen gjerne lønnsom når du går all in for inbound. For her bruker du jo faktisk tid og penger på noe som er målbart, i stedet for at du bruker markedsføringsbudsjettet ditt på katalogoppføringer, tilfeldige annonser og andre tiltak du ikke måler effekten av.

Hva koster inbound marketing

Vi har allerede konkludert med at du må være villig til å bruke både tid og penger når du skal lykkes med inbound markedsføring for firmaet ditt. Men hva betyr dette konkret?

Spørsmålet er ikke så enkelt å besvare, men typisk ser vi at en liten eller mellomstor bedrift må være villig til å investere i verktøy for minst kr. 120 000,- i året for å få nogenlunde rask effekt. I tillegg kommer kostnader i form av tidsbruk.

Når det gjelder tidsbruk, så dreier det seg om alt fra grunnleggende oppgaver som å kartlegge mål og målgrupper, utbedring av nettside og oppsett av verktøy, til fortløpende jobbing med å lage godt innhold til nettside, sosiale medier og andre kanaler, søkemotoroptimalisering og dialog med kunder.

Totalt sett, når vi tar med både investering i både verktøy og tidsbruk (egne eller kjøpte timer), snakker vi derfor gjerne om fra ca kr. 350 000,- og oppover.

Synes du det høres dyrt ut?

Ja, det er mye penger. Men leads og kunder bedriften din får gjennom å bruke inbound markedsføring, koster trolig langt mindre å få enn det du har brukt på å skaffe kunder ved å bruke mer tradisjonelle markedsføringsmetoder.

HubSpot sin undersøkelse State of Inbound, der 972 markedsførere ble intervjuet, konkluderer blant annet med at kostnadene ved å skaffe leads med inbound markedsføring er 61 % rimeligere enn ved å bruke tradisjonell markedsføring.

Når det gjelder tidsbruk, velger du selv om du skal bruke egne ressurser, eller outsource deler eller alt av det som skal gjøres. For å få gode resultater, bør du derimot bruke inboundsertifiserte design- og innholdsbyrå.

Hvis du vil få mest mulig igjen for investeringen, bør du velge et sertifisert inboundbyrå som også har fagfolk innen grafisk design, webdesign og innholdsproduksjon. Da slipper du å bruke tid på å koordinere tiltakene, og tid er jo også penger.

Samler du alt av tjenester i ett byrå, er du også sikret mest mulig målretter innsats mot ett felles mål.

Det er moro å jobbe med inbound marketing når du hjelper bedrifter med å nå målene sine

Du trenger heller ikke å gå all i fra første dag. Det går fint å skalere investeringen din etter hvilke mål og tidsperspektiv du har.

Velger du for eksempel HubSpot som verktøy, kan du velge noen få deler av løsningen til å begynne med, og skalere opp etter hvert.

Hva trenger firmaet for å bruke inbound

Vi har allerede nevnt noe av dette i løpet av denne artikkelen, men for å gi deg en enkel oppsummering: dette er hva du må ha på plass for å bruke inbound marketing for bedriften din:

  • Du må ha en nettside
  • Du må ha et verktøy for å jobbe med inbound (for eksempel et kombinert CRM, salgs- og kundeserviceverktøy som HubSpot)
  • Du må ha egne personalressurser med god kunnskap om, og ikke minst tid til å jobbe med inbound, eller samarbeide med et inbound-sertifisert byrå

Ut over det grunnleggende som må være på plass reint fysisk, må du ha grunnleggende forståelse for hva inbound markedsføring er, være villig til å jobbe inbound, og legge fra deg ev. utdatert outbound-tankegang.

Du må også vite hvem målgruppa di er, kjenne målgruppa di godt, og ha konkrete mål i bedriften din.

Er du klar for å løfte bedriften din opp på et nytt nivå, og nå målene på en ny og bedre måte? Bestill en gratis rådgivningssamtale for å finne ut hvordan inbound marketing kan fungere for virksomheten din.

Ja takk, jeg vil ha hjelp til å nå bedriftsmålene mine