Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en helhetlig markedsføringsmetode der du jobber med å tiltrekke deg potensielle kunder, og få de til å bli lojale kunder.

Inbound marketing, eller inbound markedsføring, er langt mer omfattende enn som så, men i korte trekk er det viktigste prinsippet at du tiltrekker deg potensielle kunder i stedet for å dytte ut salgsbudskap til tilfeldige målgrupper som ikke nødvendigvis er interesserte i hverken firmaet ditt eller det du tilbyr av varer og tjenester.

Dette er derimot bare den første fasen i inbound marketing.

Etter at du har tiltrukket deg potensielle kunder, fortsetter prosessen ved at du må prøve å få flest mulig av disse til å bli til leads, og deretter få flest mulig leads til å bli lojale kunder.

Les også: Inbound marketing: en komplett introduksjonsguide for bedrifter

Alt dette gjør du ved å lage nyttig og relevant innhold som du tilpasser etter hvor i “trakta” målgruppa di befinner seg.

Da er vi også inne på et annet begrep, nemlig innholdsmarkedsføring. Mange tror innholdsmarkedsføring og inbound markedsføring er det samme, men dette er feil.

Inbound marketing er den helhetlige metoden for å tiltrekke deg potensielle kunder, og få disse til å bli til lojale kunder. Innholdsmarkedsføring er en viktig del av denne prosessen, men kun et av flere verktøy i inbound-verktøykassa.

Du er kanskje interessert i å gå litt mer i dybden på hva inbound marketing er? I så fall er det bare å henge på:

Inbound marketing vs tradisjonell markedsføring

For å enklere forstå hva inbound markedsføring er, kan vi sammenligne det med tradisjonell outbound markedsføring.

Når sist ble du ordentlig glad over å bli forstyrret av en reklame for oppvaskmiddel midt i søndagsfilmen på TV? Det har vel knapt skjedd, tenker jeg.

Og når sist la du egentlig merke til en annonse i avisa? Kan ikke huske når? Tenkte nok det, ja.

I tradisjonell markedsføring dytter du reklame og andre salgs- og markedsføringsbudskap ut til målgrupper som ikke nødvendigvis er interesserte i deg.

Eksempel på dette er annonser som ikke blir lagt merke til (usj!), TV-reklame (irriterende forstyrrelser under favorittserien din), telefonselgere (huff!), og nyhetsbrev du ikke vil ha (j… søppel).

Felles for tradisjonell outbound markedsføring, er at den ofte forstyrrer mottakeren og derfor ofte kan virke mot sin hensikt.

Inbound marketing er den strake motsetningen til dette. Her har du fokus på å gi riktig budskap (godt innhold) til riktig målgruppe til riktig tid. Du forstyrrer altså ikke noen med budskapet ditt, men kommer med det innholdet du vet målgruppa di vil ha – akkurat når de vil ha det.

Les også: Fem tips for å lykkes med inbound marketing

En annen vesentlig forskjell på inbound markedsføring og tradisjonell markedsføring, er at alt du gjør av inbound – dersom du gjør det riktig – er målbart hele veien.

Tiltrekk deg relevant trafikk

Første trinn i inboundprosessen, er å tiltrekke deg riktig målgruppe – først og fremst til nettsiden din.

Du må altså jobbe med å få mest mulig relevant trafikk inn til nettstedet du har.

Dette kan du for eksempel gjøre ved å lage godt innhold i form av bloggartikler, videoer og andre innlegg som du publiserer i sosiale medier, podcaster og livestreams.

Merk deg at “godt innhold” er innhold som er nyttig for målgruppa di – ikke nødvendigvis innhold som du tror at målgruppa du vil ha.

For at du skal lykkes med å lage godt innhold, er det også andre verktøy du bør bruke i første del av inboundprosessen. Målgruppeidentifisering, utarbeiding av personas og søkeordanalyse er noen av de viktigste verktøyene i denne delen. Kontinuerlig søkemotoroptimalisering (SEO) er også viktig.

Få besøkende til å bli leads

Den neste delen av inbound marketing-prosessen handler om å få leads.

Dette kan du gjøre ved blant annet bevisst bruk av innhold og handlingsoppfordringer på nettstedet ditt, og styre de besøkende inn på egne landingssider der de må legge igjen litt info om seg selv (f.eks mailadressen) for å laste ned en e-bok, melde seg på et gratis webinar, mm.

I praksis kan det for eksempel eksempel slik:

En potensiell kunde av deg har googlet “ferietips til familie med små barn”, og deretter klikket seg inn på en artikkel i søkeresultatene som leder til ditt reisebyrå sin ferietipsblogg. Deretter har de klikket på en lenke i artikkelen som leder til en landingsside der de må legge igjen mailadressen sin for å laste ned en digital reisehåndbok – noe som har resultert i at du har fått et lead.

Få leads til å bli kunder

Den neste delen handler om å få leadene du har fått til å bli kunder. Her også er godt innhold, med andre ord innholdsmarkedsføring, et viktig verktøy.

Når du har fått et lead, vet du jo hva de er interessert i – og at de faktisk er interessert i det du tilbyr. Derfor er innholdet som brukes i denne delen av inbound marketing-prosessen som oftest noe annerledes enn det innholdet du bruker i første fase.

Eksempel her er e-poster der du kan sende skreddersydd innhold, alt etter hvor “varmt” leadet er. Du kan også automatisere hele prosessen, og sende ut ulikt innhold alt etter hvordan leadet har engasjert seg i det du har sendt ut tidligere.

Få kunder til å bli lojale kunder

Inbound marketing stopper heller ikke etter at du har fått en kunde. For du er vel enig i at det er viktig å holde kunden fornøyd, og gjerne få kundene dine til å kjøpe igjen og igjen?

Det er dette den siste fasen handler om. Her bruker du for eksempel spørreundersøkelser, ulike typer utsendelser og bevisst bruk av sosiale medier for å holde kunden din fornøyd.

Inbound marketing er altså en helhetlig markedsføringsprosess der du enkelt forklart jobber med å tiltrekke deg potensielle kunder, få disse til å bli leads, leadene til å bli til kunder, og ikke minst: få kundene til å bli lojale kunder som gjerne anbefaler bedriften din til andre.

Har du lyst til å lære mer om hvordan inbound marketing kan hjelpe bedriften din med vokse på en fornuftig og god måte?

Her kan du lese en komplett guide til hvordan inbound marketing kan hjelpe bedriften du jobber i

 

Få supernyttige, gratis tips rett i e-postkassa di:

Vil du ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige og enkle tips til hvordan bedriften din kan få flere kunder og økt salg

Få gratis tips på e-post