Hva er en god nettside?

En god nettside skal fungere best mulig for både bedriften din og kundene dine. Men hva gjør en nettside bra, og hva kan du gjøre for å få en best mulig nettside? Her får du tipsene.

Du er sikkert enig i at når du først skal investere i en nettside, så bør den være så bra som mulig.

Men hva gjør en nettside bra?

Det som i alle fall er sikkert er at det ikke nødvendigvis er verdens mest visuelt lekre nettside som er verdens beste nettside.

En nettside som har fullt av flotte bilder og videoer, og ser ut som et VM i visuelle krumspring for kreative designere, er som regel ikke en god nettside. Mer om det litt seinere.

Dette er en god nettside

En god nettside handler først og fremst om to ting:

  • Websiden skal bidra til at bedriften din sine mål med å ha et nettsted blir oppfylt i størst mulig grad
  • Websiden skal bidra til at kunden din sine mål med å besøke nettstedet blir oppfylt i størst mulig grad

For å få til disse to tingene bør nettsiden blant annet være universelt utformet, ha et brukervennlig design, være rask og mobilvennlig.

Litt flere detaljer skal du få:

Når det gjelder universell utforming, så betyr det (enkelt forklart) at hjemmesiden din må være tilrettelagt for alle brukere – uansett funksjonsnivå.

Det betyr blant veldig mye annet at det blir stilt krav til kontrast mellom tekst og bakgrunn, og at du må ha alternativ tekst på alle bilder. Og om du ikke visste det: universell utforming er faktisk lovpålagt.

Les også: Ny hjemmeside? Les dette først

Når det gjelder brukervennlig design, så betyr det at nettsiden må ha et design som gjør det enklest mulig for målgruppa de å få gjort det de kommer for å gjøre på nettsiden.

Dette betyr at du ikke skal legge typiske nyhetsfelt, eller andre ting som bedriften din absolutt vil si, mest synlig på siden.

Legg alltid opp designet slik at det de fleste av de besøkende kommer til siden for å gjøre, er lettest mulig tilgjengelig og mest mulig synlig. Har du en nettbutikk med blant annet sykkeljakker, og brukerne dine har som mål å gå inn i nettbutikken for å finne sykkeljakken de leter etter, få lagt den i handlekurven og betalt så enkelt og raskt som mulig – ja, da må du sørge for å gjøre denne prosessen så knirkefri som mulig.

Det er heller ikke spesielt brukervennlig å ha en altfor minimalistisk hovedmeny.

Hastighet er viktig for både brukervennlighet og synlighet på nett. For hvor irritert blir du ikke når du kommer inn på en webside som tar evigheter å laste?

Dersom kunden din synes at siden din er treig, går hen fort ut igjen. Og når kunden går ut av nettsiden din uten å få gjort det vedkommende kom for å gjøre, så taper du rett og slett penger.

I tillegg er det slik at Google straffer treige hjemmesider. Og måten som Google straffer treige sider på, er ved å dytte de lenger ned i søkeresultatene.

Nettsiden må også være mobilvennlig. Det betyr enkelt forklart at det må være like enkelt å bruke nettsiden fra en smarttelefon som fra en PC.

Eksempel på nettsidemål

Innledningvis sa vi at nettsiden din må funke for bedrift og målgruppe. Du skal få litt mer utfyllende her også.

Når det gjelder det at en god nettside skal fungere godt for bedriften din, så betyr det at siden skal fungere på en måte som bidrar til at bedriften din når sine mål med å ha et nettsted.

Typiske bedriftsmål handler som regel om at bedriften enten vil tjene mer penger, eller oppfylle et informasjonsbehov.

Å tjene penger handler om å øke inntekter, eller kutte utgifter. En nettside kan fungere til begge deler.

Mer konkret når det gjelder å tjene mer penger, så kan målene være å selge flest mulig produkter, eller tiltrekke seg flest mulig potensielle kunder ved å bruke websiden aktivt for å bli mest mulig synlig i Google for folk som søker etter de varene og og tjenestene som du leverer.

Når det gjelder informasjon, kan du for eksempel ha et mål om å informere om produktene du har dersom du er en produksjonsbedrift, eller informere om menyen og åpningstidene dine om du er en restaurant.

Spare penger ved å ha en hjemmeside kan bedriften gjøre ved å ha selvbetjeningsløsninger. For eksempel ha en bookingfunksjon for restauranten din, eller gjøre produktdatablad, FDV og brosjyrer tilgjengelig på nettssiden, slik at kunden kan laste ned dette selv i stedet for at kundesenteret ditt må bruke tid på å gjøre det.

Når det gjelder det at nettsiden må funke slik at målgruppa di når sine mål med å KOMME til nettsiden, så betyr det blant annet at det må være enklest mulig for kunder og potensielle kunder å få måloppnåelsen sin på nettsiden din.

Det må være enkelt for de å finne fram til et produktdatablad dersom de er på let etter det. Det må være enklest og raskest mulig for de å finne kontaktinformasjon, eller et produkt de ønsker å kjøpe i nettbutikken.

I tillegg må vi nevne at for at bedriften sine mål med å ha en nettside skal bli oppfylt, er det en forutsetning at du oppfyller brukermål først. Har du ikke hovedfokus på brukeren, så greier du aldr å nå bedrifta sine mål med å ha et nettsted.

Hurtigtips til en god nettside

Du skal få noen bonustips om hvordan du kan få en god nettside:

Begynn aldri med det visuelle designet først. Start med å sette mål for nettsiden

Dersom synlighet er viktig: start med en søkeordanalyse og gjerne en brukeranalyse, slik at du har mest mulig kunnskap om målgruppa di

Deretter bygger du opp strukturen, arkitekturen, og grovskissene på nettsiden. Her er det viktig å ha fokus på målgruppa og lage en oppbygging som gjør det så enkelt som mulig for kunder og potensielle kunder å bruke nettsiden

Du må også se på hvilke funksjoner du og brukeren har behov for. Deretter kan du se på innholdsbiten: tekst, bilder, ev. video. Parallelt med dette kan du begynne på det visuelle designet.

Som du skjønner: det visuelle designet bør alltid komme et godt stykke ut i prosessen, noe veldig mange bedrifter feiler på.

Husk å hele veien ha brukerfokus og ikke minst prøve å oppfylle kravene til universell utforming, så vil du til slutt ende opp med en god nettside for bedriften din.

Har du lyst til å få hjelp med å få en god nettside, eller få tips til hvordan du kan gjøre nettstedet ditt bedre?

Få hjelp til å få en god nettside nå

Få supernyttige, gratis tips rett i e-postkassa di:

Vil du ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige og enkle tips til hvordan bedriften din kan få flere kunder og økt salg

Få gratis markedsføringstips på e-post