Dette bør du gjøre med hjemmesiden din i 2018

Nytt år – nye muligheter. Kanskje 2018 er året du skal ta noen grep som kan bidra til at hjemmesiden skaffer bedriften din flere kunder og større omsetning?

Aller først – i tilfelle du tenker at “dette gidder jeg ikke lese, for jeg har jo en Facebook-side i stedet for en hjemmeside”:

Facebook-siden kan aldri erstatte hjemmesiden din. Hjemmesiden er en av få markedsføringskanaler du har full kontroll på sjøl. Derfor må den prioriteres før Facebook-siden din.

Men når du først har en hjemmeside, er det viktig å holde den oppdatert og relevant. En dårlig hjemmeside kan ødelegge mye for både små og store bedrifter.

Her skal du få noen enkle tips til hva du kan gjøre for å få en hjemmeside som faktisk hjelper bedriften din med å få både flere og mer lojale kunder.

Sett deg noen gode mål

For det første: du trenger et mål med hjemmesiden din. Har du ikke det, famler du totalt i blinde.

Hva vil du at hjemmesiden skal gjøre for bedriften din?

Er det at flere potensielle kunder skal finne akkurat din hjemmeside når de sitter hjemme i sofaen og søker etter det du og konkurrentene dine tilbyr av varer og tjenester? Er det at eksisterende kunder skal finne informasjon om produktene dine? Er det at flest mulig skal bestille rom på hotellet ditt?

Sett deg noen konkrete mål. Da er det lettere å ha fokus på hva bedriftssiden din faktisk bør inneholde, og du unngår å lage innhold som er overflødig.

Lag godt innhold

Godt innhold er først og fremst innhold som er nyttig for målgruppa di. Fokuser på å lage innhold som målgruppa di faktisk vil ha, og det blir lettere for bedriften din å nå målene med å ha en hjemmeside.

Godt innhold er i vesentlig grad gode tekster. I åra framover blir det mer og mer viktig å ha en muntlig tilnærming når du skriver tekster til hjemmesiden din. For i takt med flere og bedre smart home-duppedingser og stadig bedre funksjonalitet for stemmesøk på smarttelefonene våre, kommer stemmesøk i stor grad til å ta over for ordinært “tastatur-søk”.

Setningsoppbyggingen i et stemmesøk er gjerne litt annerledes enn når vi bruker et tastatur til å søke etter noe på nett, og da er det fornuftig å ha en mer muntlig tilnærming til det innholdet du skriver for nettsiden. Du vil rett og slett rangere høyere i Google og andre søkemotorer.

Oppdater innholdet ditt

Godt innhold er ikke nødvendigvis nytt innhold. Minst like viktig er det at du oppdaterer gammelt innhold, slik at du hele tiden har riktig informasjon.

En fresh hjemmeside med oppdatert innhold, vil bli oppfattet som mer relevant av de som besøker siden. Og i og med at brukerrelevans er den viktigste faktoren for å bli godt synlig i Google, er det superviktig å fokusere på dette.

Sjekk at du har et brukervennlig design

Når sjekket du sist at du har et brukervennlig design? Du har kanskje et design som du synes ser pent ut, men lekkert design er ikke ensbetydende med et brukervennlig design.

Et brukervennlig design er et design som gjør det enkelt for den som besøker hjemmesiden å gjøre det han/hun kommer til siden for å gjøre.

Dette er noen av stikkordene du bør ta med deg når du skal tenke design:

  • Sørg for at innholdet er lettlest – ikke minst på en liten mobilskjerm
  • Sørg for at du legger det viktigste innholdet og de viktigste funksjonene lett synlig og lett tilgjengelig
  • Sørg for at hjemmesiden er er brukervennlig – også for mennesker med syns- og bevegelseshemming
  • Sjekk om du når målene
  • Når du har kommet så langt at du har satt deg noen mål, er det også smart å følge opp underveis.

Når du målene du har satt deg? Et godt analyseverktøy kan, i kombinasjon med fagfolk som vet hvordan de skal tolke analysen, bidra til at du gjør de riktige tiltakene. Og dersom du ikke når målene dine, er det bare en ting å gjøre: gjøre tiltak

Husk også å ha en klar formening om hvem som er viktigste målgruppa. Det er stor forskjell på å lage en hjemmeside som primært er ment for kvinner over 70 år og ungdom under 20.

DMT har solid kompetanse på utvikling av nettsteder, og kan hjelpe deg med å gjøre de grepene som må til for at du skal få en brukervennlig hjemmeside som kan gi deg flere kunder og større omsetning.

Facebook-siden kan aldri erstatte hjemmesiden din. Hjemmesiden er en av få markedsføringskanaler du har full kontroll på sjøl. Derfor må den prioriteres før Facebook-siden din.

Få gratis markedsføringstips rett i e-postkassa di:

Vil du ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige og enkle tips til hvordan du kan markedsføre bedriften din for å få flere kunder og økt salg

Få gratis markedsføringstips